Isnin, 30 November 2009

HARI RAYA AIDIL ADHA

Sambutan yang biasa-biasa saja.... Lepas solat Hari Raya, kami balik kampung( tak sesuai sebut balik kampung sebab rumah bapak dengan rumah ku 4 minit dah sampai). Tapi rumah bapak di kawasan kampung, rumah saya pula di sebuah Taman... Sampai rumah bapak, adik-adik dan ipar-iparku tersengeh-sengeh kat bawah rumah... Aik! kata tak nak balik...kata nak sembelih lembu kat Taman korang? Banyak lah ko punye sembelih....

Anak aku Rushdan tengah demam panas, anakku yang bungsu Afnan dan diriku tengah diserang sakit mata yang teramat sakit...jadi tak kemana-manalah kitaorang...adik iparku Baen diserang cirit-birit dan berakhir dengan demam panas...

Lepas solat Jumaat, mak menyerahkan kupon daging Qurban, mak suruh CT(adik bungsuku) pergi ambil daging kurban di Masjid kampung ku. CT agak liat nak pergi....mak kata hari ni masjid Qurbankan 4 ekor..tentunya dapat 4 bungkus.. banyak tu..congak-congak dapat lah 4 kg he.. he...he mak kata boleh di bahagi 4 orang anak, anak-anak mak semua perempuan nak pergi masjid alahai malu.....

Mana menantu mak? he he menantu sulung mak (suami aku) pergi masjid di pekan pastu sempat pulak balik ke rumah tukar baju.. menantu mak yang ke dua tak dapat den nak tolong, terkelepet demam.... menantu mak yang ke tiga...balik ke rumah dia gak...sembelih lembu..petang baru datang balik ke rumah mak....

Ye tak ye...tunggu la menantu yang sulung mak yang terkenal dengan ringan tulang dan menurut perintah ibu mertuanya...Pergilah suamiku dengan dibekalkan besen besar oleh CT sebab takut keretanya terkena darah lembu...

Beberapa minit... suami ku balik dengan membawa besen yang besar di hadapkan kami yang sedang menonton TV...Nah.. daging boleh dibahagi 10....Ha ha ha ha ha...anakku yang demam dan Baen yang sakit perut pun terbahak-bahak tak dapat nak menahan gelak.Sebab daging yang dibawa oleh suamiku tak sampaipun 1kg..

Suamiku terus berlalu dan start moto kapcai terus laju entah ke mana.....2 jam berlalu suami ku balik..di tangannya membawa 4 bungkusan daging dan tulang lembu....Rupa-rupanya suami ku di minta untuk menolong melapah lembu di rumah Ustaz Malik.

Suamiku mengarah CT untuk merebus dan buat sup tulang..suamiku dengan CT memang geng....apa lagi CT pun bersiap sedia di dapur dibantu oleh Ju (adikku no 2 isteri Baen). Aku pula sedang melayan anak-anakku yang tak berapa sihat.

Sup dah siap.... tunggu adik ku Ijah pula dari rumah ibu mertuanya...Tiba-tiba bapak mengadu sakit dada minta ke hospital. Bapak minta CT hantar ke hospital..Kebetulan waktu itu Ijah(adikku no 3 balik...Ct ajak Ijah ikut sekali buat teman...

Mak suruh kami makan sup...tapi kami nak tunggu CT, Ijah dan bapak balik. Lepas Maghrib baru diaorang balik..bapak balik juga. Alhamdulillah...

Kesian CT, dia mesti penat...takpe kan T. Demi bapak..

Selesai menghidang....yeah...makan sup tulang (memang kegemaran suamiku dan adik-adik ku yang lain..Aku? aku saja yang tak suka makan sup tulang...aku hanya sebagai pemerhati...aku tak boleh joinlah kalau bab ni....

Malam itu aku tak tidur rumah bapak....esok aku datang lagiiiiii....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan