Selasa, 13 Julai 2010

PENGALAMAN BERSALIN ANAK KE EMPAT..

Aku mmg dah buat appoiment ngan doktor pakar....yg aku mmg kene operation untuk kali 3......suami dah setuju atas sebab2 tertentu..........Ok cikgu, hari Selasa cikgu datang ke sini dan terus masuk wad ye.....sebab kita nak buat operation pd hari Rabu pukul 8.00 pg...aku mengangguk tanda setuju.....tp kalau dah ada tanda2 nak beralin pd hari sebelum tarikh ini, cikgu datang segera ke hospital ok. aku angguk je........

Aku beritahu kawan2 di sekolah, aku dtg lg hari Isnin ...jangan risau kawan..tiada relif utk kelasku hari Isnin.......hehehe....

Hmmm....lambat lg aku nak bersalin....bolehlah aku siapkan apa yg patut....

Hari Sabtu...Suamiku ajak aku balik kampungnya, sebab anak saudara ku nak bertunang pd hari Ahadnya, ..tp aku menolak, Esok saje la kita pergi sana...bukan apa....rasa penat dah nak berjalan....maklumlah tinggal menunggu saat je nak operation.....hati pun rasa dah x tenang.....tiap malam aku mengaji....kalau malam x boleh tidur..Al Quran lah teman ku...begitu juga suami yg turut sama2 menemaniku solat hajat semoga aku selamat nanti.....

Lepas solat hajat aku duduk bersama suami sambil menunggu azan subuh.....mengejutkan anak2 untuk solat subuh berjamaah bersama...walaupun pada masa itu anak2 ku yang sulung baru 1o tahun.....didik anak biarlah dr rebungnya...lepas solat mengaji..... Alhamdulillah anakku yg sulung bolehlah menjadi imam menggantikan ayahnya bila out station....

Selesai solat...kandunganku kurasakan lain macam je.....tulang belakang ku rasa penat je...kusapu minyak panas....ok lah sikit...aku mengemas rumah, menyiapkan sarapan, baju yang ku basuh malam td aku siap sidai......suami pulak memandikan dan menyiapkan anak2.

Pukul 9.00 pg aku bersiap2 untuk balik kampung....aku bawa semua keperluan baby manalah tahu sakit ku td adalah sakit nak bersalin....biasalah kalau dah sarat tu bakul keperluan baby x pernah aku tinggal....

Aku masih belum lg beritahu ttg apa yg kurasa waktu itu...nantilah.....kalau dah rasa sakit baru aku beritahu.....tp perut dah rasa mengeras je....sakit pun x berapa sangat....

Sampai kampung aku singgah sekejap di rumah adik ipar ku.....sampai sana aku dah mengeluarkan tanda nak bersalin walaupun x rasa sakit sangat....Eh betul ke aku nak bersalin nii? Aku berbisik ngan suami memberitahu apa yang aku lihat td....Suami ku memandang mukaku dengan agak terkejut dan cemas......tp aku tenangkan dia, aku belum sakit sangat....

Aku pergi juga ke rumah anak saudaraku untuk meraikan hari pertunangannya..disana aku disambut dengan baik oleh kakak2 iparku...maklumlah aku adalah antara adik iparnya yang paling muda.......dan suami adalah yatim piatu....jadi kakak dan kakak2 iparnya itulah yg menjadi pengganti ibunya yang meninggalkannya sejak dia berunur 4 tahun......

Tapi aku x dapat nak terus maraikannya...aku terpaksa pergi ke hospital.....Kakak2 ipar, biras2, anak2 saudara, cucu2 saudara terkejut setelah mengetahui apa yg berlaku pd ku.....aku senyum saja....

Mereka suruh kami pergi hospital secepat mungkin....Tiba di hospital tepat pukul 11.30 pg....aku dimasukkan ke wad emergency...disitu aku pun bersiap sedia utk operation.....berbotol2 darahku disedut......tp itu semua prosedur biasa acap kali aku nak operation.

Pukul 1.30 aku ditolak naik ke bilik bedah...disitulah aku melahirkanseorang lg bayi lelaki....Aku diberi ubat bius spinal...jd apa saja berlaku dalam bilik bedah tu aku tahu.....Alhamdulillah aku dan baby selamat...dan aku keluar dari bilik bedah pukul 3.30 ptg baru aku keluar....lama tu....sbb ada masalah uri melekat......

Suami menunggu dengan sabar diluar....rupa2nya air matanya menitis juga....itupun anak ku yg kedua yang ketika itu berumur 9 tahun memecahkan tembelang ayahnya.....aku rasa sebak tiba2.....

Aku dibawa ke wad, dan bermalam selama 3 malam barulah aku dan baby dibenarkan balik....Ahlhamdulillah aku dan baby sihat....

Macam biasa, tugas suami harus di sambung, dia dah nak mula bekerja semula...Anak2 perlu sekolah .......ya..sekolah sapa nak hantar 3 org anak2 ku nak ke sekolah....

Baru 12 hari bersalin, aku x boleh nak manja2 lg...konon berpantang itu dan ini....aku langgar je....aku mmg seorg yg independent.....aku hantar dan jemput anak2 sekolah...heheh kawan2 sibuk perli aku...haaa ibunya gatal....x sabar nak datang sekolah....aku sengih je....Dalam hatiku berkata, kalau aku x hantar, sapa nak jemput anak2 aku ni, korang nak ke jemput..heheheh....Sebenarnya kawan2 aku ni faham ngan situasi aku ni...tp saje je kan...kalau x mengusik aku x meriah.... cam tu lah setiap hari hingga aku habis pantang......

Sebelum bersalin lg suami dah belikan kereta utk aku...katanya senang nanti kalau nak pergi kerja nak angkut anak2 lg....Alhamdulillah ..terima kasih.....kerana beroleh suami yang memahi dan bertanggunjawab.............

Kini anaka ku yangk bungsu ni dah 4 tahuun, kami bagi nama Muhammad Fadhil Afnan.....
SEMOGGA SEMUA ANAK2 KU AKAN DAPAT HIDAYAH, MENJADI ANAK YANG SOLEH, CEMERLANG DIDUNIA DAN AKHIRAT..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan