Selasa, 1 Disember 2009

TIBA CUTI SEKOLAH

Anak-anak dulu dah tak macam anak-anak sekarang. Anak-anak dulu kalau cuti sekolah memang tak senang duduk kat rumah. Berbasikal sampai tengahari pun tak apa kadang-kadang sampai petang,,,balik rumah, mak dah tunggu kat bawah rumah dengan seludang(kenal ke anak-anak sekarang dengan seludang tu). Ala sarung bunga kelapa...kalau kene kat peha ke betis ke mahu birat dibuatnya...Paling tidak pun cari la parit yang agak berair yang boleh di buat lumban.

Aku dulu bila cuti sekolah suka ke rumah atok aku kat Sg. Manila sebab aku suka tolong atok petik buah kopi yang dah merah. Atok bagi upah...best, walaupun upahnya tak la banyak tapi aku suka kumpul duit tu..kadang-kadang aku pergi jalan ke rumah CKLAH cari jamu bol yang kat depan rumah dia. Hmmm sedapnya...sekarang jambu bol susah nak dapat.

Anak sekarang, Hmmm...dari pagi mengadap TV, Laptop @ komputer setongkol tak kira lah, PSP, game entah apa-apa lagi tu..sampai la petang..dah macam dugong...

Hai, camne la badan tu tak lesu...pegilah mengayuh basikal ke, main kat padang ke biar kuat stamina...sebab tu la....tak hairan kalau anak-anak sekarang mudah terkena penyakit. Ada budak 10 tahun dah kena penyakit darah tinggi,obesiti, kencing manis dan sebagainya la...

Tapi aku tak salahkan anak-anak sekarang...Aku sendiripun kalau anak aku keluar jalan-jalan aku pun tak bagi sangat, sebab zaman sekarang memang tak selamat. Kes colek merata-rata tempat, kes ragutla heee..macam-macam gejala sekarang ni..Bagiku,biar anak-anak tu berjalan dengan pengawasan ibubapa tapi kesempatan itu kadang-kadang terbatas..

Aduahai....inilah fenomena yang berlaku di cuti sekolah....rancangan kartun dah hafal...kalaulah dapat menghafal surah-surah dalam Al Quran kan ada baiknya..

Aku ada cara tersendiri...aku tak biarkan anak-anak menonton TV sepanjang masa. Dulu aku simpan rimut control astro...tapi depa pandai buka juga..lama-lama aku dapat akal juga, aku cabut card astro....haa..baru diorang tahu...

Aku arahkan anak-anak aku semua pergi kebun ikut ayahnya, kecuali yang berusia 3 tahun tu...kutip hasil kebun yang ada...haaa.. alhamdulillah berbaloi ada sedikit buah betik dan buah jambu batu dan beberapa biji buah durian...Jambu bol tak ada..

Aku tak dapat tangkap gambar di kebun sebab aku takut pacat..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan